StromTrooper banner

Koplampen gaan niet aan

9.2K views 7 replies 5 participants last post by  kevinc  
#1 ·
Ik weet dat het een veelvoorkomend probleem is, het is me al eerder overkomen. 09 DL650A, startknop uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De motor start en in zeldzame gevallen gaan de koplampen aan. Ik rijd het hele jaar door in veel slechte omstandigheden. Dus na het schoonmaken van de startschakelaar. Ik zie iets over een 6-pins aardingsblok, maar kan het niet vinden... Moet ik het plastic verwijderen om het te vinden? Is er een koplamprelais dat wordt geactiveerd bij het starten dat ik zou moeten controleren, ja de zekeringen zijn goed, ook geen grootlicht. Bedankt, ik vraag niet vaak om hulp, maar als ik het doe, zit ik in een echte puinhoop.

#2 ·
Dit is de voorkeursoplossing: H4KITS

"De VStrom wordt niet geleverd met fabrieksmatige koplamprelais en dus stroomt er veel stroom door de schakelaars en connectoren. Dit veroorzaakt vroegtijdig smelten met verlies van koplampen. Deze kit voorkomt dat probleem. Wacht niet tot uw schakelaar doorbrandt of een connector smelt, installeer deze kit zelfs op een nieuwe VStrom."

Als uw schakelaar en/of de connectoren beschadigd zijn, wordt het wat ingewikkelder.

Het Eastern Beaver-product is op maat ontworpen voor dit exacte probleem. Ja, u kunt uw eigen relais en connectoren en bedrading voor "minder geld" in elkaar zetten.
Het zal langer duren en u zult alle details zelf moeten uitzoeken. Wat is uw tijd waard? Houdt u van zelfgemaakte autobedrading? Ik wel, maar ik ben toch al raar. Beide manieren zijn niet verkeerd. Hier is een discussie over welke manier je het moet doen:

#3 ·
U moet de grote elektrische connector onder de linker voorkuip controleren. Waarschijnlijk heeft u gecorrodeerde/verbrande contacten. Zoek hiernaar, veel threads.
Dit is een voorbeeld: Burnt Ground Main Harness Connector?

Als die connector in orde is, moet u vaststellen waar de bedrading van de koplamp loopt en waar zich andere connectoren bevinden die waarschijnlijk beschadigd zijn.

Dit alles gaat ervan uit dat de startschakelaar niet de oorzaak is.

Installeer zeker de koplamprelaisset van EB of maak er zelf een als u de motor wilt houden. Anders kan het u uiteindelijk in de steek laten als u de massa/andere verbinding met het instrumentenpaneel verliest.

#4 · (Edited)
De fabrieksbedrading onder de linker voorkuip is niet geweldig. Op mijn eigen motor merkte ik dat deze naar beneden hing en blootstond aan zon en regen, en de rubberen afdekking op de connector was losgeraakt van de rest van de isolatie, waardoor er water naar binnen kon stromen. Ik heb het opnieuw omwikkeld en met tie-wraps vastgezet, en het heeft al meer dan tien jaar geen problemen meer gehad, geparkeerd in de buitenlucht. Deze connector is toegankelijk zonder de kunststof delen te verwijderen, maar het is een beetje lastig om in die ruimte te werken.

Naar mijn mening en ervaring zijn aanpassingen niet nodig als je deze verbindingen controleert en de koplamp schakelaar af en toe schoonmaakt.

edit: Startschakelaar, niet de koplamp schakelaar.

#5 · (Edited)
Bekijk het advies in Need wiring diagram and/or HELP!!. Er wordt goede info gedeeld in de gelinkte thread. Je zult zien dat de link naar koplamp problemen, in antwoord #7 van die discussie, mogelijk niet werkt, dus ik heb een werkende link opgenomen (https://www.stromtrooper.com/threads/headlight-problems.71046/).
Bewerken: Er is een bewerkt bedradingsschema in antwoord #5, van de eerste link die ik plaatste, dat van pas kan komen als je geen schema hebt. Het is het beste om een testlamp te gebruiken in plaats van een multimeter bij het opsporen van dit type elektrisch defect. Maak je eigen testlamp als je er geen hebt.
Laat ons weten hoe je vordert met het defect.

#8 ·
Het begon ermee dat ik merkte dat de koplampen zwak en geel werden. Toen gingen op een dag, toen ik van mijn werk vertrok, mijn koplampen niet aan als de sleutel op contact stond of de motorfiets startte. Na onderzoek ontdekte ik dat er problemen waren met de startschakelaar. De knop die je indrukt om de motorfiets te starten. Twee sets contacten in die kleine schakelaar. Als je hem indrukt, neemt hij stroom van de koplampen en stuurt die naar de startmotor. Na 58.000 kilometer zou die schakelaar de lichten niet meer opnieuw verbinden.
Ik probeerde de schakelaar te onderhouden, wat algemeen wordt aanbevolen, de enige reactie daarop was dat de motorfiets nu ook niet meer startte. Ik kocht een nieuwe OEM "manchet". De manchet heeft startschakelaar, noodstopschakelaar en remlichtschakelaardraden allemaal bij elkaar.
Ik zocht op internet naar ideeën. Ik vond een man die beschreef hoe je de hele neus van de motorfiets kunt verwijderen. Dit maakte het veel gemakkelijker (
) tank eraf, radiatorbouten losgemaakt en de draadmulexconnector gevonden die aan de achterste plastic behuizing achter de koelventilator is bevestigd. Het bedradingsgedeelte was eenvoudig.
Daarna is het vechten met de kabels, want mij werd verteld dat het gemakkelijk is om de kabels los te maken en ze eruit te werken en dan weer op hun plaats te zetten. Zoals je op mijn foto kunt zien, heb ik de draad van de verwarmde handgreep verkeerd lopen, maar daar zal ik mee leven.