StromTrooper banner
21 - 40 of 49 Posts
Motonia, de motor die ik vóór mijn DL650A had, was een Honda CBR300, maar ik heb wel meer dan 35 jaar rijervaring (goh, ik realiseer me net dat ik oud word). Het is gewoon een kwestie van wennen. De enige keer dat ik het gewicht voel, is wanneer ik de motor in de garage verplaats of achteruit rijd. Als ik eenmaal rijd, verdwijnt het gewicht snel, vooral als je sneller gaat. Veel geweldige tips hier, zoals het laten slippen van de koppeling en een beetje achterrem gebruiken en nooit de voorrem gebruiken bij langzame manoeuvres.

Heeft iemand van jullie een grote sprong gemaakt van bijvoorbeeld een 250cc naar een 1000cc?
Ik niet. Ik ging van een perfect uitgebalanceerde Yamaha FZ1 naar een DL1000 (heb ze allebei nog). Hun standaard natte stoeprandgewichten zijn bijna hetzelfde (509 vs. 520). Maar de DL1000 draagt zijn gewicht een stuk hoger.

• Like
Reactions: Motonoia
Hallo allemaal,

...tips voor het hanteren van een 650XT, 1000XT of 1050XT die afwijken van de standaard motortips...?
Proost
- Motonoia
Hier is een niet-standaard suggestie:

Halve tank benzine.

Volle tank is verdomd zwaar. Hoewel de halve tank iets meer zal klotsen, kan het lagere gewicht helpen als de motorfiets meer topzwaar is dan je wilt. En je kunt toewerken naar een volle tank.

Zorg ervoor dat je bepakking ook zo laag mogelijk is bij de start. Verwijder de bagagerekken en topkoffer en leer de motor onbeladen kennen.

Ook helpt het om sterk genoeg te worden om hem op te tillen van een "bijna val". Ik heb nu twee keer met brute kracht een paar vallen halverwege de reis gestopt (een keer bij een stopbord, te veel voorrem, en een keer bij een benzinestation waar het cement rechts lager was dan verwacht en de voet lager ging dan het evenwichtscomfortpunt en ik moest het "omhoog grommen".)

Veel parkeerterrein oefenen met achten, achteruitrijden achten, oefenen op een oneffen parkeerterrein en noodstops op oneffen terrein zal je goed doen.

Stop ook nooit met het idee om in het midden aan de stoel "vast te zitten". De truc is om zo snel mogelijk te beseffen dat de grond te laag is en om van de zadel te glijden voordat de motor begint te vallen en zo de val te stoppen voordat deze gebeurt. Op deze manier, als je voet de grond "mist" omdat hij te laag was, glijd je al die kant op om de motor op te vangen.

Nu in bochten, tegenwicht de bocht door naar buiten de bocht te verschuiven... dit is een geavanceerde techniek die problemen kan veroorzaken als je nog geen goede rijder bent.

Discussion starter · #25 ·
Hier is een niet-standaard suggestie:

Halve tank benzine.

Volle tank is verdomd zwaar. Hoewel de halve tank iets meer zal klotsen, kan het lagere gewicht helpen als de motorfiets topzwaarder is dan je wilt. En je kunt naar een volle tank toewerken.

Zorg ervoor dat je bepakking ook zo laag mogelijk is bij de start. Verwijder de bagagerekken en topkoffer en leer de motorfiets onbeladen kennen.

Ook sterk genoeg worden om hem op te tillen van een "bijna val" helpt ook. Ik heb nu twee keer met brute kracht een paar vallen halverwege de reis gestopt (een keer bij een stopbord, te veel voorrem, en een keer bij een benzinestation waar het cement rechts lager was dan verwacht en de voet lager ging dan het evenwichtscomfortpunt en ik moest het "omhoog grommen".)

Veel parkeerterrein oefenen met achten, achteruitrijden achten, niet-vlakke parkeerterrein oefenen en noodstops op oneffen terrein zullen je goed doen.

Stop ook nooit met het idee om in het midden aan de stoel "vast te zitten". De truc is om zo snel mogelijk te beseffen dat de grond te laag is en dat je van het zadel afglijdt voordat de motorfiets begint te vallen en zo de val te stoppen voordat het gebeurt. Op deze manier, als je voet de grond "mist" omdat hij te laag was, glijd je al die kant op om de motorfiets op te vangen.

Ga in bochten tegen de bocht in door naar buiten te verschuiven... dit is een geavanceerde techniek die problemen kan veroorzaken als je nog geen goede rijder bent.
Dit is allemaal uitstekende informatie, bedankt voor de tijd die je hebt genomen om te delen. Ik waardeer het!

Ik deel je gevoel dat de motorfiets topzwaar kan zijn. Ik heb hem al ontelbare keren laten vallen, altijd met lage snelheid of bij het stoppen. Het is nu een paar maanden geleden dat ik hem voor het laatst onbedoeld de grond heb laten bezoeken.
Het is al genoemd, maar wat mij heeft geholpen is:
  • Oefen langzaam rijden met de wrijvingszone, erg handig bij het rijden achter erg langzaam verkeer
  • langzame bochten, achtjes, uitdagende slalom, U-bochten vanuit stilstand
  • Voeg limieten toe aan je oefeningen, zelden is een krappe U-bocht nodig in een open ruimte :) Het oefenen van krappe U-bochten in een open ruimte is niet hetzelfde als omdraaien op een smalle weg in the middle of nowhere, dus oefen je bochten tussen de pionnen.
  • Oefen met stoppen in vuil, grind en ongelijke oppervlakken
  • Ik kan niet met mijn volledige voeten bij de grond, dus ik oefen met glijden van de ene kant naar de andere op het zadel, zodat één voet op de grond staat en dan de andere
  • Zorg er bij het vertragen voor dat je terugschakelt naar een goede versnelling, het loslaten van de koppeling om te accelereren in een krappe bocht in de 3e, 4e versnelling zorgt ervoor dat je valt
  • en leer hoe je de motorfiets kunt oppakken

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er tips zijn voor het omgaan met een 650XT, 1000XT of 1050XT die afwijken van de standaard motortips. Ik weet dat deze motoren niet zo topzwaar zijn als sommige andere motoren, maar als ik erop zit, voel ik me als in een SUV in vergelijking met autorijden. Zijn er goede tips/trucs om het gewicht van deze motoren wat gemakkelijker te hanteren?

Ter referentie: de zwaarste motor die ik heb gehad, is een 2020 Yamaha XSR700, die 410 lbs weegt. Deze motor voelt vederlicht aan in vergelijking met een 650XT, omdat het gewicht van de motor zo laag wordt gehouden.

Proost
- Motonoia
Hé! Een belangrijk punt voor mij was gewoon weten dat ik de motor zo veel mogelijk rechtop (verticaal) moest houden bij loopsnelheid en stilstand. Als je eenmaal een gevoel hebt voor de topzware gewichtsverdeling, dan raak je eraan gewend.

Zoals andere mensen al zeiden, gewoon rijden, rijden, rijden, en het lukt je... geniet ervan!

Ik denk dat dit een kwestie van gezichtspunt is. Ik ben ook van een FJR1300 naar mijn V-Strom gegaan. Hij voelt voor mij helemaal niet abnormaal topzwaar aan. Elke motorfiets heeft een maximale hellingshoek die je met één been kunt vasthouden. Stop niet bij die hoek en je zult niet omvallen. Als je lang genoeg met een motorfiets in de modder rijdt, zul je omvallen.

Er is een specifieke techniek waarmee zelfs een klein persoon een grote, zware fiets veilig kan oppakken. Zelfs wij galoots moeten dit leren, zodat we onze rug niet beschadigen.

Het kwam goed van pas toen ik van mijn Vee werd gereden in een botsing met lage snelheid met een verdwaalde Ford in een rotonde.

Youtube University zou je een goede demonstratie moeten geven.

• Like
Reactions: Motonoia
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er tips zijn voor het omgaan met een 650XT, 1000XT of 1050XT die verschillen van de standaard motortips. Ik weet dat deze motoren niet zo topzwaar zijn als sommige andere motoren, maar als ik erop zit, voel ik me als in een SUV in vergelijking met autorijden. Zijn er goede tips/trucs om het gewicht van deze motoren wat gemakkelijker te beheren?

Ter referentie, de zwaarste motor die ik heb gehad is een 2020 Yamaha XSR700 die 410 lbs weegt. Deze motor voelt vederlicht aan in vergelijking met een 650XT vanwege hoe laag het gewicht op de motor wordt gehouden.

Proost
- Motonoia
Heeft iemand de verschillen in de tankinhoud in uw vergelijking van de twee motoren genoemd? Ik geloof dat er ongeveer 1,5 gallon extra voordeel is voor de Suzuki (wat ongeveer 10 pond extra gewicht zou zijn), evenals het zwaartepunt van de brandstoftank aanzienlijk hoger is dan uw Yamaha, wat het topzware gevoel zou accentueren.

Mijn eerste motorfiets (op 62-jarige leeftijd) was een DL1000 uit 2009. Daarna ging ik naar een ST1300 uit 2006 en vervolgens een DL650 uit 2013. Ik mis de kracht van de grotere motoren totdat ik de DL650 flink op toeren breng, en dan realiseer ik me dat hij meer vermogen heeft dan ik gebruik. De betere brandstof kilometers en het lichtere gewicht van de DL650 zijn prettig. Ik mis de bescherming tegen het weer en de soepelheid bij hoge snelheid van de ST1300, maar ik mis de zomerse hitte niet.

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er tips zijn voor het omgaan met een 650XT, 1000XT of 1050XT die afwijken van de standaard motortips. Ik weet dat deze motoren niet zo topzwaar zijn als sommige andere motoren, maar als ik erop zit, voel ik me als in een SUV in vergelijking met autorijden. Zijn er goede tips/trucs om het gewicht van deze motoren wat gemakkelijker te beheren?

Ter referentie: de zwaarste motor die ik heb gehad is een Yamaha XSR700 uit 2020, die 410 lbs weegt. Deze motor voelt vederlicht aan in vergelijking met een 650XT, omdat het gewicht zo laag op de motor wordt gehouden.

Proost
- Motonoia
Ik weet niet of dit een veelvoorkomende ervaring is, maar nadat ik mijn vorkolie had vervangen, zette ik mijn preload lichter (voorvorken) en was verrast door de verbeterde wendbaarheid die de motor echt scherper liet draaien en veel meer in de bochten liet leunen.

Ik vond het niet leuk (helemaal niet) en heb sindsdien de preload weer verhoogd en de motor rijdt weer normaal.

Ik ben met mijn 1,68 m een beetje klein, dus ik heb de OEM Low Seat gekocht - het vermindert de grootte en het gewicht bij het stoppen. Bij het stoppen glijd ik een beetje naar links op de stoel en gebruik ik de methode met de linkervoet naar beneden - werkt prima.

Achteruitrijden op de motor is geen optie voor mij. Om uit mijn garage of parkeerplaats te komen, sta ik aan de rechterkant van de motor (standaard naar beneden) met mijn rechterhand op de rechterhandgreep en mijn linkerhand op de passagiershandgreep en duw ik de motor.

Het beste besteedde geld om eventuele zorgen over het hanteren van uw motorfiets weg te nemen, is het volgen van een cursus. Zoals gezegd, een motor is alleen zwaar als hij niet beweegt of heel langzaam gaat. Je hoeft niet de hele tijd cursussen te volgen, maar doe het een keer, oefen wat er wordt geleerd. Betere handling/rijden door goede instructie. Goed besteed geld - ontmoet ook een aantal geweldige mensen.

Wat betreft het gewicht, de DL1000 is een vedergewicht na het rijden op mijn '95 Goldwing 1500 met bijna 900 pond nat, of mijn '85 GL1200 Limited edition Goldwing met 820 pond nat. Het is allemaal een kwestie van perspectief.

Succes.

• Like
Reactions: Kramer and Motonoia
Yep. Vaardigheid is de grote gelijkmaker.

Ik had ooit een groep motorvrienden over de vloer en bood aan dat iemand op mijn KLR650 mocht rijden naar het diner als ze wilden zien hoe de vuile kant eruitzag. Tot mijn verbazing stak de kleinste in de groep, een man van 1,50 tot 1,60 meter, zijn hand op en ik gooide hem de sleutel toe. Hij sprong letterlijk in het zeer hoge zadel en weg waren we. Hij had geen enkele moeite om in de stad te rijden; bij stoplichten gleed hij naar links en ondersteunde de motor met één voet, terwijl hij zijn rechterdij over de zitting haakte. Toen het licht op groen sprong, timede hij de sprong/glij-manoeuvre in het zadel perfect met het loslaten van de koppeling. Best verbazingwekkend, echt.

Ik ben een kerel van 1,80 meter en mijn Vee is ook erg stevig en hoog afgesteld, met verhogingslinks aan de achterkant. Een kleine maar zeer bekwame vriend van 1,65 tot 1,70 meter heeft er al een paar keer zonder problemen op gereden.

De post "Advice on Riding" bevat zo ongeveer alles wat mensen in deze thread hebben aangeboden, plus extra advies.

• Like
Reactions: Motonoia and Gert
Ja. Vaardigheid is de grote gelijkmaker.

Ik had ooit een groep motorvrienden over de vloer en bood aan dat iemand op mijn KLR650 naar het diner kon rijden als ze wilden zien hoe de vuile kant eruitzag. Tot mijn verbazing stak de kleinste in de groep, een man van 5'2" of 5'3", zijn hand op en ik gooide hem de sleutel toe. Hij sprong letterlijk in het zeer hoge zadel en weg waren we. Hij had geen enkele moeite om in de stad te rijden; bij stoplichten schoof hij naar links en ondersteunde de motor met één voet, terwijl hij zijn rechterdij over de zitting haakte. Toen het licht op groen sprong, timede hij de sprong/glijmanoeuvre in het zadel perfect met het loslaten van de koppeling. Best verbazingwekkend, echt.

Ik ben een kerel van 6'1" en mijn Vee is ook erg stevig en hoog afgesteld, met verhogingsschakels achter. Een kleine maar zeer bekwame vriend van 5'6" of 5'7" heeft er een paar keer zonder problemen op gereden.
Hoi, welke verhogingsschakels heb je gebruikt?

21 - 40 of 49 Posts