StromTrooper banner

Luchtfilter zwart van vuil

844 views 10 replies 6 participants last post by  Motorpsychology  
#1 ·
Hallo jongens,
Enige gedachten waarom een luchtfilter er zo uit zou zien? (Zwart met olie residu)
Ik ben gewend om insecten, zand/stof en wat pollen te zien
Ik heb deze fiets ongeveer 1.000 mijl geleden gekregen en besloot de filter te vervangen, aangezien deze waarschijnlijk al 20.000 mijl niet was vervangen...
Ik dacht dat een te veel aan olie de oorzaak was

Attachments

#2 ·
Hoi jongens,
Enige gedachten waarom een luchtfilter er zo uit zou zien? (Zwart geworden met olie residu)
Ik ben gewend om insecten, zand/stof en wat pollen te zien
Heb deze fiets ongeveer 1.000 mijl geleden gekocht en besloten om het filter te vervangen, aangezien het waarschijnlijk al 20.000 mijl niet meer was gedaan...
Ik dacht dat een te veel aan olie de boosdoener was
Image

Zijn er bosbranden in de buurt van waar je woont, of werd de fiets voornamelijk in stadsverkeer gereden? Veel "zware lucht" ging door dat filter. Hoe ziet de onderkant van het filter eruit? Zit er vuil of een olierest op de inlaat of deksel? Luchtfilterhuis? Controleer het ontluchtingsfilter (#6) onderdeelnummer 13788-11J00 Als het uit elkaar valt of verzadigd is met olieachtig spul, vervang het dan en maak het hele luchtfilterhuis grondig schoon
Dat luchtfilter is misschien nog nooit veranderd, gezien hoe het eruitziet.

Attachments

• Like
Reactions: D.T.
#4 ·
Controleer het ontluchtingsfilter (#6) onderdeel # 13788-11J00 Als het uit elkaar valt of verzadigd is met olieachtige smurrie, vervang het dan en maak de hele luchtfilterbak grondig schoon
Ik dacht hetzelfde. Maar in dat geval zou de onderkant van het luchtfilter vervuild raken, niet de bovenkant. Dan kan het toch in het luchtfilter zijn getrokken.

@PNW Vstrom 1000 doe wat @Motorpsychology zei: controleer of dit "ontluchtingsfilter" aanwezig is en niet uiteenvalt/ontbreekt. Dit "ontluchtingsfilter" is belangrijk: De carterventilatie gaat naar de luchtfilterbak en dat betekent dat een fijne oliedamp vanuit het carter via de ontluchtingsslang de luchtfilterbak in wil worden geduwd. Het "ontluchtingsfilter" (slechts een schuimblok) is een "coalescent": het vangt de fijne nevel op en zet deze om in grotere druppels die door zwaartekracht terug in het carter druppelen. Zonder dit filter zal de olie zich in de hele luchtfilterbak bevinden, inclusief de onderkant van het luchtfilter, en in de motor verbranden - maar niet in voldoende hoeveelheid om enige rook op te merken.

#3 ·
Bedankt
Ik heb het net weggegooid
Ik heb een winkelbon waarop staat dat ze het 35.000 km geleden hebben vervangen
De motorfiets blies geen zwarte rook en ik dacht dat hij goed genoeg van de lijn trok...
Na het plaatsen van een nieuw filter voel ik zeker het verschil
Wat een leuke verbetering!
Ik zal over een paar duizend kilometer terugkomen om te zien of het weer zwart is geworden of niet.